June 28, 2009 - Was Great-Grandmother Marie Born In Bordeaux, France? - Part 11

28 June 2009

Afternoon,

Now here's where it becomes a bit complicated, and I'm going to jump around a bit... sort of. At this point in my search I need to go to France, to Bordeaux, France that is. I want to find a source of birth documentation, or any other type of paperwork relating to great-grandmother Marie Antoinette C. (née July) Abraham.

One statement I have is from the 1919 S.S. Parima Manifest, see Part 5, which identifies great-grandmother Marie Antoinette's Place of Birth as France, Bordeau. All-things-being-equal Bordeaux is spelled incorrectly, or somehow the "x" wasn't working on the typewriter. Okay, birth date January 2, 1861, see Part 7, from her Death Certificate.

First choice, Google the surname "July". What a chore? 815 million hits. Oh yeah, July is the name of a month so that Google search hits every incidence of the month called July. I try Googling "July as a surname" and I get 5,190,000 hits! And that doesn't help. It still hits the month July. Next "surname July"... narrowing results to just over 5 million hits. Its not much of a help but I did find an interesting website; The Internet Surname Database which provides a reasonable origin of the surname July. But with the 5 million plus hits I know that I could be pointing and clicking right into my grave...

Next Google choice: "surname July, Bordeaux, France." Now that's better, only 7,800 hits... but I'm not looking for a wine or a vacation in the southwest of France. And then I think to check out the Family History Library Catalog; Bordeaux, France about 1860. Narrowing down the available references listed for Bordeaux at the Library I decide to investigate the topic: France, Gironde, Bordeaux - Civil Registration. The next choice is Registres de l'état civil, 1793-1888 Bordeaux (Gironde). Officier de l'état civil. When I click on the link I discover that I have a choice of 297 rolls of microfilms. Quite a task! And so I narrow down my search to January 1861 and see that there are two possible microfilms: FHL INTL Film[1647171] and Film[1647147], that may include a birth registration.

I decide to order Film[1647147] from Salt Lake City and it arrives at the Family History Center nearest my house within two weeks. I review the microfilm and the only Registration that I am able to find that even bears a surname close to July is a birth dated 9 April 1861 for one Marie Ernestine Louise Joly. It's definitely Joly and not July. Close, but not the one I'm looking for.

As the writing of the Registrations is not necessarily very legible I begin searching for one for a child with the possible name of Marie Antoinette, close to the 2 January 1861 date. Bingo!

I find one, Marie Antoinette born, what looks like "L'an mil huit cent soixante-un, le Deux Janvier à dix heures du matin", translated literally "The year one thousand eight hundred sixty-one, the second January at ten hours of the morning" or "1861, 2 January at 10 o'clock in the morning." The problem is that there is no surname. This Marie Antoinette's birth had been registered by a midwife, Madame Rose Fénélon and the entry stated that the father and the mother were not named, "de père et mère non nommés".

Okay four things fit and match to the 1919 S.S. Parima Manifest and the 1940 Death Certificate:
  1. The name - Marie Antoinette,
  2. Place of Birth - Bordeaux,
  3. Date of Birth - 2 January 1861, and
  4. Name of Mother - Unknown.
So this had to be great-grandmother Marie Antoinette's Civil Birth Registration. Or was it?

To be continued in Part 12.

Cheers,

Jim

---------------------------

Bon après-midi,

Comme je l'ai mentionné, s'il vous plaît excuser mon français.

Maintenant, voici où il devient un peu compliqué, et je vais naviguer un peu ... quelque sorte. A ce stade de mes recherches j'ai besoin d'aller en France, à Bordeaux, en France ce qui est. Je veux trouver une source de documentation la naissance, ou tout autre type de formalités relatives aux arrière-grand-mère Marie-Antoinette C. (née July) Abraham.

Une déclaration que j'ai est de la 1919 SS Parima manifeste, voir la partie 5, qui identifie les arrière-grand-mère Marie Antoinette Lieu de naissance que la France, Bordeau. Toutes choses étant égales par ailleurs, Bordeaux est mal orthographié, ou une certaine le "x" ne fonctionnait pas sur la machine à écrire. Bon, la date de naissance 2 Janvier 1861, voir la partie 7, de son certificat de décès.

Premier choix, Google le nom de famille "July". Qu'est-ce une corvée? 815 millions de visites. Oh yeah, July est le nom d'un mois afin que tous les hits de recherche Google incidence du mois de Juillet appelé. Je cherche avec Google "July en tant que nom de famille" et je reçois 5.190.000 hits! Et cela ne doit pas aider. Il frappe encore le mois Juillet. Suivant "nom de famille July" ... réduire les résultats à un peu plus de 5 millions de visites. Ce n'est pas beaucoup plus d'une aide, mais je ne l'ai trouver un site intéressant, Le Nom de base de données Internet qui fournit un raisonnable l'origine du nom de famille July. Mais avec les 5 millions de visites, plus je sais que je pourrais faire pointer et cliquer à droite dans ma tombe ...

Suivant le choix de Google: "nom de famille July, Bordeaux, France." Maintenant que le mieux, seulement 7800 hits ... mais je ne suis pas la recherche d'un vin ou de vacances dans le sud-ouest de la France. Et puis je pense à consulter le catalogue de la bibliothèque d'histoire familiale, Bordeaux, France vers 1860. Resserrer les références disponibles pour Bordeaux à la bibliothèque je décide d'enquêter sur le sujet: France, Gironde, Bordeaux - enregistrement civil. Le prochain choix est Registres de l'état civil, 1793-1888 Bordeaux (Gironde). Officier de l'état civil. Lorsque je clique sur le lien, je découvre que j'ai un choix de 297 bobines de microfilms. Tout un travail! Et si je affiner ma recherche à Janvier 1861 et voir qu'il ya deux microfilms: FHL INTL Film [1647171] et Film [1647147], qui comprennent mai un enregistrement de la naissance.

Je décide de l'ordre Film [1647147] de Salt Lake City et il arrive à l'histoire familiale le plus proche de chez ma maison dans un délai de deux semaines. Je passe en revue les microfilms, et le seul enregistrement que je suis en mesure de constater que même porte un nom de famille à proximité de July est un acte de naissance en date du 9 avril 1861 pour une Marie Ernestine Marie Louise Joly. Il est définitivement Joly et de ne pas July. Proche, mais pas celui que je cherche.

Comme l'écriture de l'enregistrement n'est pas nécessairement très lisible je commence la recherche d'un pour un enfant avec la possibilité de nom de Marie-Antoinette, à proximité de la date 2 Janvier 1861. Bingo!

Je trouve un, né de Marie-Antoinette, ce qui ressemble à "L'an mil huit cent soixante-un, le deux Janvier à dix heures du matin." Le problème est qu'il n'ya pas de nom. Cette Marie-Antoinette de la naissance avait été enregistrée par une sage-femme, Madame Rose Fénélon et l'entrée a déclaré que le père et la mère ne sont pas nommés, "de père et mère non Nommés".

Bon, quatre choses en forme, et correspond à la 1919 SS Parima manifeste et le certificat de décès 1940:

1. Le nom - Marie Antoinette,
2. Lieu de naissance - Bordeaux,
3. Date de naissance - 2 Janvier 1861, et
4. Nom de la mère - Inconnu.

Donc, ce devait être arrière-grand-mère Marie-Antoinette civil l'enregistrement des naissances. Ou était-ce?

A suivre dans la partie 12.

À la vôtre,

Jim

0 comments:

Post a Comment

 
Please Note: All information and data... and work found on this blogsite and website is available for your use. Please do not be a "scab" and steal this information without acknowledgement of source. Also pleased be advised that there could be Copyright issues and legal yada...yadada...das... so be prewarned...

A Genealogy Hunt Copyright © 2009-2016 - WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template